Medical

Allerede ved den første introduktion til teoriundervisningen på Randers flyveplads blev vi elever opfordret til skyndsomt at få checket helbredet hos en godkendt flyvelæge idet det ville være synd at sætte sig i udgift til et A-certifikat hvis helbredet ikke kan klare betingelserne: normalt syn og hørelse samt forskellige andre forhold.

Jeg har bestilt tid hos flyvelægen lang tid i forvejen og har haft rigelig tid til at gå og spekulere på, om der mon skulle være et eller andet, som gør det hele umuligt. Jeg synes selv, at jeg har et udmærket syn, men ved godt, at jeg med tiden er blevet en smule langsynet og jeg må meget mod mit ønske og min forfængelighed bruge læsebriller.

Høre kan jeg da i hvert fald og regner ikke med problemer i den retning. Og balanceevnen er helt i top, så mon ikke det går....

Så afsted til undersøgelse.

Lægen undersøger først synet og bekræfter til min irritation, at jeg godt nok er lidt langsynet. Det generer ham dog ikke synderligt, for jeg kan tydeligt identificere de fleste bogstaver og tegn på tavlerne. Og jeg kan sandelig også med lethed se de tredimensionelle figurer som han fremviser..

Jeg bliver snurret rundt på stolen, balancerer på en fod, med og uden mærkelige briller på og skal gøre eksotiske manøvrer, men uanset hvad han har at byde på vedrørende balance er jeg helt cool og ovenpå, så kom bare med mere...

Høreprøven afslørede til min overraskelse, at lyden af et skud alt for tæt på højre øre da jeg som helt ung gik til skydning har nedsat hørelsen indenfor et snævert frekvensområde. Øv! Bare det nu ikke har betydning. Han forsøger at berolige mig med at det garanteret ingen betydning har, men jeg er allerede nervøs over det, og uanset hvor meget jeg skeler kan jeg ikke nå at læse de notater som kan skriver til det kære væsen (Luftfartsvæsenet), hvorfor behøver han også være så grundig ?

Lidelserne fortsætter da han på mit flotte og helt stabile hjertekardiogram udpeger en fuldstændig ligegyldig lille top på en af kurverne og hævder, at det er en lille skævhed. Selv om han fortæller at den er helt uden betydning og man kan blive jagerpilot, astronaut eller præsident med den lille elendige skævhed bidrager det alligevel til at forstærke min nervøsitet og jeg ser allerede i ånden et brev fra Statens Luftfartsvæsen med et stort stempel med teksten "UEGNET! AFVIST! KASSERET!" hen over mit navn.

Efter undersøgelserne gør han igen notater, og slutter af med fortrøstningsfuld at sige, at der da ikke var noget, som skulle forhindre mig i at flyve. Det lettede lidt, men jeg går alligevel i de næste mange dage og venter nervøst på posten.

Så kom det. No problem. Godkendt til det hele. HA! Ham og hans dumme måleudstyr, - det er garanteret ikke kalibreret ordentligt eller også er batterierne flade.

Til forside