PA28R180
De stadig længere og
længere ture begynder at kræve lidt mere fart på
flyveren og jeg har nu besluttet at jeg vil prøve om ikke den
lokale PA28R kan give den eftertragtede hastighed.
Det er en maskine med optrækkeligt understel og stilbar propel,
så jeg er nødt til at lære nye, spændende ting
om flyvemaskiner og deres systemer og det glæder jeg mig meget til.
Jeg studerer
flyvehåndbogen intensivt og lærer om det hydrauliske system
til propellen og understellet, om manifold-pressure, motorstyring og
nødudfælding af understellet m.m. - altsammen meget
interessant og let nok at tilegne sig.
Instruktøren udleverer spørgeskemaer og stiller skarpe
spørgsmål, men det teoretiske er nu ikke så
svært endda. Lad os nu se, hvor godt jeg klarer mig når vi
skal ud at flyve.
Vi kravler ind og
jeg opnår nu mit første nederlag: Motorstart! Jeg var godt
klar over, at der er mange forskellige måder at starte flymotorer
på, men for det meste går de dog igang på et eller
andet tidspunkt, men den her motor - den vil kun startes på en
ganske bestemt måde, ellers kan du godt glemme det og jeg kan ikke
rigtigt ramme den helt præcise benzin/luftblanding uden
instruktørens overbærende hjælp. Endelig springer den
igang. Det var osse på tide, for det lød som om der kun
lige var 24 elektroner tilovers i batteriet.
Med højderoret trukket godt tilbage taxier jeg fra
græsparkering til rullevejen og frem til runup hvor jeg
udfører mine check. Det er nyt for mig at checke propellens
hydrauliske system og jeg har en fornemmelse af at det er lidt
hårdt ved motoren, når vi skifter fra fin til grov
stigning, men sådan skal det altså gøres.
Alting fungerer OK og jeg liner op og starter.
Maskinen er noget tungere end de maskiner, jeg hidtil har
fløjet og med 180 heste under motorhjælmen føles den lidt
underpowered, men efter et ret langt startløb går den i
luften og vi stiger roligt op. Op med hjulene og nu kommer
der gang i den; - den store luftmodstand fra understellet
og ikke mindst fra de åbne hjulbrønde er væk og maskinen
stryger afsted i højden. Throttle og propelstigning
justeres og vi leveler ud.
Flyvning og manørering er ikke noget problem, så nu kommer
vi til landingen.
Der er ret god fart på, og den er ikke så villig til at gå
ned i hastighed når gassen tages fra som de andre, jeg har
fløjet, - dels er den tungere og har større inerti og dels
er der jo med optrukket understel betydeligt mindre
luftmodstand, men omsider kan understellet sænkes og straks
er det en anden sag og vi mister hurtigt fart så der kan
sættes flaps og sigtes mod landingspunktet på banen.
Throttle og propel justeres i et samspil og jeg sætter
hjulene pænt på banen uden bidende
kommentarer fra den medbragte instruktør.
Op igen for fuld gas og ned igen en gang mere.
Så mærkelanding uden motor og her bliver jeg grundigt
snydt. Med hjulene ude er der et gevaldigt synk i
maskinen og jeg når slet ikke frem til banen inden jeg med
sammenbidte tænder må give fuld gas igen og gå op til et
nyt forsøg medens instruktøren griner. Godt det
kun var en øvelse.
Denne gang vil jeg ikke dumme mig og i hvad virker som
rigelig højde tages gassen, farten ned, hjulene ud, flaps ud
og vi daler dernedad. Især i sving (medvind/base base/filale) betales der mange højdepenge og jeg når kun
lige akkurat frem til banen og slet ikke 1/3 ind, som jeg
ellers havde planlagt.
Det hele gentages indtil lærdommen sidder fast.
Det var noget nemmere i de almindelige PA28 og i C172, men
de samme regler gælder selvfølgelig også for
dem:HØJDE er
sikkerhed! Man kan altid smide nogle 100 fod af sig, hvis
man har overskud ved at vride sig lidt eller ved
at sideglide en smule!
Alt i alt en udmærket maskine, lidt underpowered og ikke
egnet til korte græsbaner, men fin i luften og god for 130
- 140 kt i højden.
Det var dejligt at komme i en lidt hurtigere maskine på de
lange stræk til Norge og Tyskland og jeg har nu fløjet 60
-70 timer på flyet og lært det at kende på godt og ondt. I
luften har vi altid været rigtigt gode venner, men på
jorden, med en varm motor der skal genstartes efter en
mellemlanding har der været mange onde ord imellem os, -
især fra min side når akkumulatoren er tømt uden at den
#@£! motor har givet så meget som et enkelt
støn fra sig!
Det bedste har vist sig at lade motoren vinde striden i god
tid mens der endnu er strøm og lade den køle af inden
genstart.
|