Skoling #10

Efter min soloflyvning er der faldet mere ro over mig og jeg har fløjet et par timer dels alene og dels med instruktøren for at fortsætte øvelserne. Nu skal jeg flyve en navigationstur fra Skive via Morsø via AAL (en navigations-locator ved Ålborg) til Sindal flyveplads, hvor jeg skal lande. Herfra skal jeg igen starte og flyve til Ålborg flyveplads og lande. Så starte igen og direkte hjem.

Jeg står tidligt op og kigger op mod himlen; - det ikke bare blæser, det blæser meget og jeg ærger mig for jeg har glædet mig til turen. Jeg kører til flyvepladsen og må konstatere, at vindposen står ret ud i luften, så jeg ringer til instruktøren for at høre, om vi skal aflyse. Men nej, der kan da sagtens flyves i dag, siger han og tilføjer "når jeg er med".

Så afsted går det. Vinden er ret imod mig under starten og jeg kører op på ret høj hastighed, før jeg lidt brat trækker flyet op fra jorden. Det gør jeg for at tage højde for et eventuelt pludseligt fald i vindhastigheden. Jeg kommer hurtigt ind på det rigtige track mod Morsø, jeg har regnet det hele grundigt ud hjemmefra og har heldigvis regnet vindkorrektionen rigtigt ud, så jeg er ret stolt, da instruktøren på et tidspunkt siger "hvor er så Morsø flyveplads mon ?" og jeg kan pege lige ned og vise ham, at vi netop passerer lige hen over banen (som for øvrigt ser meget tiltalende ud, - der vil jeg gerne lande en dag).

Fint, så videre, MEN: Jeg har misforstået instruktionerne som jeg fik for et par dage siden og har lavet turen ikke mod AAL, men mod EKYT, - Ålborg flyveplads! Instruktøren brummer lidt, men vi enes om at styre mod AAL på VOR'en. Jeg er blevet irriteret over fejlen og flyver særdeles upræcist medens jeg flakker omkring nålen på VOR'en og navigerer alt for lidt visuelt, men jeg finder frem og har en del kommunikation med EKYT, som har mange fly i luften i området. Jeg er altid bekymret for at overse andre fly, så jeg har øjnene på stilke og ser da også alle, som jeg får information om. Vel fremme ved AAL drejer jeg mod nord og indstiller ADF'en på Sindals locator, nålen svinger om og jeg ser, at det passer fint med mit track på kortet, så det ser godt ud. Der er bare mere sidevind end jeg havde regnet med, så jeg er nødt til at korrigere flere gange indtil jeg finder den rigtige vinkel op mod vinden. "Hvor er vi henne ? " spørger instruktøren. Æhh..jeg har brugt for megen tid på at navigere på instrumenterne og for lidt tid på at navigere visuelt. Jeg studerer omgivelserne og kan ikke rigtigt stedfæste dem på kortet. "Se dig nu ordentligt omkring, der er masser af steder, som kan fortælle dig hvor du er!" Instruktøren er irriteret over at jeg naviger så dårligt og jeg er desperat efter at finde en by, en sø eller en skov som jeg kan pege ud på kortet og det ender med at jeg kan udpege Sæby ovre mod højre og nu nærmer vi os Sindal, så jeg kæmper med at få øje på banen før instruktøren.

Vi ser Sindal samtidigt og jeg kalder op og lægger an til landing. Det blæser en strid vind og jeg må bruge alt hvad jeg har lært for at lande bare nogenlunde ordentligt og det ender da også med at instruktøren må give en hjælpende hånd med. Vi holder en pause, medens vi evaluerer turen som indtil nu ikke har været nogen større succes for mig. Jeg giver vinden skylden, men ved godt, at det er min egen.

Jeg taxier ud på banen og starter. Jeg flyver mod EKYT og kigger ned på omgivelserne for hele tiden at følge med i hvor jeg er. Efter få minutters flyvning, spørger instruktøren "Hvor er du henne lige nu ? " Jeg svarer, at vi er lige nord for Vrå. "Hvad får dig til at mene det ? " Joh, jeg kan se to veje, som løber sammen i et vejkryds og en jernbane, som løber gennem byen. Vi fortsætter lidt og jeg kan ud af øjenkrogen godt se, at han bliver mere og mere stram i betrækket og jeg begynder at frygte, om jeg nu har klokket i det igen ? Ja, det har jeg vist, for han tager rattet og smider flyet rundt i et 3G sving så jeg synker dybt ned i sædet. Instruktøren raser medens han udpensler hvad folk i kontroltårne har lyst til at gøre ved folk i flyvemaskiner der flyver ind i TMA'er uden tilladelse. Han parkerer flyet i en stor cirkel over en lille by. "Nu bliver du her til du ved præcist hvor du er !" Shit! Jeg cirkler og spejder omkring. Aha, - det var ikke Vrå, det var Brønderslev som ligger lige på Ålborg TMA, - det var ikke så godt. Jeg oplyser hvor jeg er og det er i orden. Jeg kalder Ålborg og får tilladelse til at flyve ind. Pyha - videre mod EKYT, få landingstilladelse og lande igen i strid blæst, men denne gang går det lidt bedre.

Vi taler en del om min navigation og får opklaret, at jeg navigerer for kort. Jeg skal altid være 10 - 20 sømil forud for flyet for at kunne navigere ordentligt og jeg skal grundigt inden start planlægge hvordan jeg vil flyve ud fra pladsen til mit track. Det hjælper noget på mit humør at få opklaret mit problem og da jeg starter fra EKYT har jeg fuld klarhed over hvordan jeg vil flyve ud og komme ind på track. Det går som en leg, alting virker og på hele hjemturen er der ikke en eneste gang jeg ikke kan svare helt præcist på hvor jeg befinder mig.

Det var en hård dag, med nederlag, men også med ny selvtillid efter at have fået løst mit navigationsproblem. Jeg vil dog godt lige vente et par dage med at flyve igen, så det hele kan bundfælde sig lidt.

TIPS: Vær altid forud for flyvemaskinen. Se længere ud mod horisonten efter navigationspunkter og ikke bare de nærmeste 2 - 3 sømil. Uanset hvor mange instrumenter og GPS'er du har, så glem ALDRIG at navigere visuelt.

Planlæg din udflyvning fra flyvepladsen inden du starter motoren. Kig på kortet og noter dig de nærmeste søer, byer, motorveje m.m. som du skal passere under din udflyvning.

Planlæg din anflyvning af flyvepladsen i god tid inden landing så du ikke kommer tumlende ind fra en eller anden tilfældig vinkel.