Skoling#3

Jeg skal nu flyve med en anden instruktør og i et andet fly. Instruktøren siger, at det er udmærket for det giver flere muligheder for at lære tingene når der undervises lidt forskelligt og da det andet fly er af samme type, men en anden årgang og med andet udstyr, skulle det også være med til at dygtiggøre mig.

Det nye fly er godt nok anderledes end det, som jeg nu så småt har vænnet mig til. Det er udstyret til IFR-flyvning og med en anden vingeprofil. Det har også en lidt mindre motor, kun 145 heste, så det bliver spændende..

Nå da da...instrumenterne sidder helt andre steder på panelet, men det er vel til at finde ud af. Jeg starter op, taler i radioen og taxier ud på banen klar til afgang. Jeg starter og hiver den i luften - den har en hel anden lyd,-er ikke så aggresiv som den anden maskine og flyver faktisk helt pænt; ja den ligger i virkeligheden mere roligt både på kursen og højden en den anden maskine.

Op i højden og lave det sædvanlige airwork, derefter af sted mod Skive. Her lander jeg (stadig med instruktørens hjælp) nogle gange og må igen konstatere at ikke alle mine landinger (faktisk ingen) er værd at prale af. Mere airwork inden det igen går mod Randers. Jeg kan godt lide at flyve disse ture mellem flyvepladserne (det går nemlig mest ligeud) og føler, at jeg har godt styr på det, holder højden og kursen fint. Motoren snurrer, luften er rolig og udsigten fantastisk. Idyllen afbrydes kun når instruktøren finder på narrestreger som "Du skal lige prøve et par stalls", så går vi lidt højere op og han viser mig et stall: gassen af, op med næsen - farten falder og falder, til sidst peger vi op i himlen i en meget stejl vinkel og pludselig ryster flyet og næsen falder ned igen, fuld gas og i løbet af et par sekunder er det hele overstået og vi flyver igen normalt. Intet sindsoprivende ved det. Jeg prøver et par gange og det går helt fint. Jeg havde forventet et mere dramatisk stall, men disse fly er utroligt stabile og godmodige. Instruktøren fortæller, at jeg ikke må tage for let på stall-øvelserne, de er beregnet på at lære at håndtere stall i forbindelse med landinger hvor man i lav højde ikke har råd til at sjuske med opretningen.

Nu nærmer vi os randers og det er blæst op med en solid sidevind. Jeg har pedalen helt i bund, men kan alligevel ikke styre ret ind mod banen, så instruktøren tager over og lander.